Η μετά καραντίνα εποχή βρίσκει τον Γιώργο Καζαντζή με ένα νέο «εφόδιο». Ένα ολόφρεσκο άλμπουμ με τίτλο «Κατάρτι κι ατμός» που αναμένεται να…ανοίξει τα πανιά του σε λίγες μέρες από την εταιρεία «Όγδοο». Ο δίσκος σε σύνθεση δική του, ερμηνεία Βασίλη Λέκκα και στίχους έντεκα γνωστών δημιουργών, ήταν έτοιμος λίγο πριν ξεσπάσει η πανδημία, αλλά δεν κυκλοφόρησε για ευνόητους λόγους.

Ωστόσο, ως προάγγελός του το τραγούδι «ο μικρός Ναπολέων», που ανέβηκε πριν λίγες μέρες στο YouTube, δίνει μια πρώτη γεύση όλου του άλμπουμ, που φέρει συμφωνικά στοιχεία, όπως άλλωστε συνέβη στο παρελθόν και με άλλες επιτυχημένες απόπειρες του καταξιωμένου συνθέτη.

Είναι ουσιαστικά η πρώτη ολοκληρωμένη σύμπραξη του Γιώργου Καζαντζή με τον Βασίλη Λέκκα. «Είναι εξαιρετικός. Τραγούδησε με πολλή όρεξη και πολύ πάθος. Η διάθεση της συνεργασίας υπήρχε από παλαιότερα, αλλά ήταν δική του ιδέα το άλμπουμ να γίνει με αυτό το μοντέλο, με ένα δηλαδή συμφωνικό σύνολο. Επειδή κι εγώ ήμουν σε μια εργαστηριακή αναζήτηση με αυτόν τον ήχο, με βρήκε σύμφωνο», λέει στο makthes.gr ο Γιώργος Καζαντζής.

Έτσι τα τραγούδια πλαισίωσε ένα κουαρτέτο εγχόρδων από μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον προεξάρχοντα βιολιστή της Αντώνη Σουσάμογλου, αλλά και ο Απόστολος Τσαρδάκας στο κανονάκι (σε ένα τραγούδι) και ο Θάνος Καζαντζής στα κρουστά, ενώ τα υπόλοιπα όργανα παίζει ο ίδιος ο συνθέτης, φυσικά και ψηφιακά. Σημαντική ήταν και η συμβολή του συνθέτη Γιώργου Ανδρέου που έκανε το remix και το mastering.

Ένα πολυεπίπεδο έργο με πολλές αναζητήσεις

Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγοντας τη μουσική του Γιώργου Καζαντζή νιώθεις ότι ταξιδεύεις: στις νότες, στις μελωδίες, στο ίδιο το συναίσθημα. Και σε αυτό το άλμπουμ η ίδια αίσθηση είναι διάχυτη, αν κρίνει κανείς από τον «μικρό Ναπολέοντα».

Από τους σημαντικότερους συνθέτες της γενιάς του ο ίδιος παρουσιάζει ένα πολυεπίπεδο έργο με άλμπουμ και συνεργασίες, που διαρκώς διευρύνονται, αναζητούν και ανανεώνονται. Έτσι, πέρα από τη δισκογραφική αυτή δουλειά του, έχει στα σκαριά και άλλα δύο άλμπουμ που εκκρεμούν: ένα σε συνεργασία με τον Παντελή Θαλασσινό και τον Κώστα Φασουλά και ένα «come back» με τη Λιζέτα Καλημέρη στο οποίο θα συμμετέχουν και τρεις ερμηνεύτριες της νεώτερης γενιάς, οι Έλσα Μουρατίδου, Ναταλία Λαμπαδάκη και Ναντίνα Κυριαζή (θα κυκλοφορήσουν αμφότερα από το «Όγδοο»).

Με τον δείκτη της δημιουργικότητάς του στο τέρμα, λοιπόν, ο ίδιος εισέρχεται τώρα στη νέα… κανονικότητα απαντώντας στις ερωτήσεις του makthes.gr.

Η περίοδος της καραντίνας πώς ήταν για σας; Λειτούργησε το ίδιο δημιουργικά;

Η καθημερινότητά μου ήταν πάρα πολύ καλή, γιατί δεν στερήθηκα τίποτε από αυτά που έκανα. Κατέβαινα στο στούντιο, έβγαινα έξω, περπατούσα, έκανα ποδήλατο και επειδή βέβαια λόγω καραντίνας έκλεισε ο ορίζοντας των συναυλιών, δηλαδή αναβλήθηκαν ή ματαιώθηκαν συναυλίες, δεν είχα τίποτε άλλο που να με αγχώνει, να με πιέζει ως προθεσμία κι έτσι ασχολήθηκα στο στούντιο με τις μουσικές μου. Έκανα όμως κυρίως αναδημιουργία, δεν έγραψα δηλαδή καινούργια κομμάτια. Αναβάθμισα τα συστήματά μου, έβγαλα πάρα πολύ καλύτερο ήχο και ξεκίνησα μια παλιά ανάγκη και ιδέα που είχα τα περισσότερα από τα τραγούδια μου, γνωστά και μη, να τα κάνω οργανικές συνθέσεις. Με αυτό ασχολούμαι τώρα.

Μέσα σε αυτή την ισορροπημένη καθημερινότητα τι σκέψεις κάνατε για την εποχή μετά τον εγκλεισμό;

Η καθημερινότητά μου στην καραντίνα ήταν καλή και δημιουργική, η σκέψη όμως προς το μέλλον σκοτείνιαζε τον ορίζοντα και το τοπίο… Ουσιαστικά έβλεπα αυτό που αντιμετωπίζουμε τώρα, δηλαδή μια αβεβαιότητα ως προς το εισόδημα όλων ανεξαιρέτως των μουσικών. Όλοι σχεδόν οι δημιουργοί και οι μουσικοί ζουν αποκλειστικά από τα πνευματικά τους δικαιώματα, τις συναυλίες και τα μεροκάματα.

Επίσης, η μουσική φέρνει εισόδημα σε πάρα πολύ κόσμο, αφού υπάρχουν και πάρα πολλά συναφή επαγγέλματα τα οποία επιβιώνουν από τις συναυλίες και τις ζωντανές εμφανίσεις. Τώρα είναι πάρα πολύ δύσκολη η κατάσταση για όλους μας, και δεν βλέπω να αντιμετωπιζόμαστε ως ένα πολύ σημαντικό και νευραλγικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και του παραγωγικού χώρου, το οποίο μάλιστα αποφέρει ένα μεγάλο έσοδο στο κράτος.

Τι κινήσεις θεωρείτε ότι πρέπει να γίνουν;

Είμαι σύμφωνος με τις κινήσεις που ήδη γίνονται, μέχρι και να απαγορεύσουμε τις μεταδόσεις μας από όλα τα μέσα. Μπορεί έτσι να αντιληφθούν τη δύναμη της μουσικής σήμερα στη χώρα μας όσοι δεν κατανοούν πως πίσω από ένα τραγούδι κρύβονται πάρα πολλοί άνθρωποι σε μια παραγωγική διαδικασία.

Εσείς τι συναυλίες ακυρώσατε;

Δεν κάνω πολλές συναυλίες γενικώς. Είχα όμως δύο πολύ σημαντικές συναυλίες στην Ελλάδα, μια στην Πάτρα και μια στον δήμο Θερμαϊκού που ακυρώθηκαν, και δύο στη Νορβηγία με συμφωνική ορχήστρα που ακυρώθηκαν λίγες μέρες πριν ταξιδέψουμε για εκεί. Στη χώρα αυτή όμως επειδή είναι οργανωμένοι και πιθανώς έχουν άλλη αντίληψη περί κορονοϊού, όρισαν από τώρα τις ημερομηνίες για τις 5-6 Σεπτεμβρίου. Οι άλλες συναυλίες μου δεν νομίζω ότι θα γίνουν.

Πώς νομίζετε ότι θα είναι οι συνθήκες μετά τον κορονοϊό;

Πάρα πολύ δύσκολες. Ήδη η παγκόσμια οικονομία είναι σε βάραθρο γιατί έχουν σταματήσει οι υπηρεσίες στις περισσότερες επιχειρήσεις. Γενικώς πάντως βλέπω ότι όλα τα φορτώνουν στους εργαζόμενους που στο τέλος την πληρώνουν πάντα. Θεωρώ ότι σε αυτούς θα υπάρξει πολύ σοβαρό πρόβλημα και χωρίς να έχουν καμία ευθύνη και οι επιπτώσεις επάνω τους θα είναι έντονες.

Πέρα από αυτό όμως, δεν είμαι βέβαια ειδικός αλλά έχω πολλές αμφιβολίες για τη δυναμική του κορονοϊού, αν δηλαδή είναι όντως αυτής της καταστροφικής εμβέλειας που μας παρουσιάζουν. Ακούω πάρα πολλά σενάρια, δεν πιστεύω βέβαια τίποτα αλλά έχω κι ανοιχτά τ’ αυτιά μου. Κάτι δεν μου πάει καλά σ’ αυτή την ιστορία και το πιο σημαντικό για μένα που δεν έπρεπε να γίνει ήταν να τρομοκρατήσουν τον κόσμο.

Δεν πρέπει να ενδίδουμε στον τρόμο και στον φόβο, δεν πρέπει να γινόμαστε θύματα ενός καταναλωτισμού και μιας τρομολαγνείας, που δεν μας επιτρέπει να λειτουργούμε ψύχραιμα. Ο πανικός δεν βοηθάει ποτέ.

Δεν θεωρείτε δηλαδή ότι χρειάζονται όλα αυτά τα μέτρα προφύλαξης;

Αντίθετα, παρόλο που έχω τις αμφιβολίες μου, παίρνω τα μέτρα μου. Θεωρώ όμως ότι και η γελοιοποίηση της κοινωνίας μέσα από αντιφατικές προτροπές και αποφάσεις που αλληλοαναιρούνται, θα έπρεπε να ληφθεί υπόψιν, όταν για παράδειγμα βλέπω να χρησιμοποιούνται μάσκες και γάντια με τεράστια άγνοια από τρομοκρατημένους χρήστες. Κυκλοφορούν άνθρωποι έξω με μάσκα και ακάλυπτη τη μύτη. Επίσης το να φοράει κανείς μάσκα έξω στον καθαρό αέρα και χωρίς πολύ κόσμο γύρω του, πιστεύω ότι είναι άσκοπο.

Ένα από τα ωραιότερα τραγούδια σας οι «Μέλισσες» έχει επενδύσει μουσικά μια από τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές. Μοιάζει σαν να ανακάλυψαν όλοι τώρα έναν συνθέτη που εδώ και χρόνια έχει δυναμική παρουσία μέσα από το έργο του. Πώς το σχολιάζετε αυτό;

Εμείς νομίζαμε ότι το τραγούδι το ήξεραν ακόμη και οι πέτρες, αλλά τελικά η μισή Ελλάδα δεν το γνώριζε, το έμαθε από το σίριαλ. Αν δεν περάσεις από την τηλεόραση, ό,τι και να κάνεις περνάει σχεδόν απαρατήρητο. Θεωρώ ότι ήταν μια πολύ καλή συγκυρία αυτή. Είχα μια πολύ καλή συνεργασία τόσο με τον ANT1, όσο και με τον παραγωγό της σειράς. Είναι σωστοί επαγγελματίες και μάλλον θα υπάρξει και προοπτική συνεργασίας και στο μέλλον.

Ακούστε εδώ τον προάγγελο του νέου άλμπουμ του Γιώργο Καζαντζή, το τραγούδι “ο μικρός Ναπολέων”